Zouden we bij politieke vraagstukken waar ze in Den Haag niet uitkomen, het volk moeten raadplegen doormiddel van een bindend referendum?

De "eeuwige" discussie over de volgende onderwerpen:

Uruzgan
Irak
JSF
Gevangenisstraffen
Drugs
Immigratie

Voorbeeld:

De oorlog in Irak, eerst moet er heel erg lang gesproken worden over het onderwerp voordat er dan wel actie dan wel niets word ondernomen, als er in dit geval een referendum was geweest hadden we binnen een paar dagen kunnen beslissen of we hier wel of niet aan mee wilden doen, klaar toch?

Nu kunnen er discussies in de 2e kamer ontstaan die weken tot maanden lang duren, en soms ook naar een volgend kabinet worden geschoven(JSF) Zou het in dit soort situaties dan niet beter zijn om het volk te laten beslissen doormiddel van een bindend referendum?

Dus zou het beter zijn als we het volk naar de stembus halen daar waar de politiek faalt een beslissing te nemen?

Uiteindelijk hebben wij (het volk) het voor het zeggen in dit land en niet de hoge heren in Den Haag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar dacht ik dus ook aan. Gv +1

Het beste antwoord

Het punt is: WIE bepaalt of 'ze er niet uitkomen'?

'Ze er niet uitkomen' is _verre_ van eenduidig. Zonder een antwoord op díe vraag, is er geen goed antwoord op jouw vraag mogelijk. Het zijn op dit moment de politici zelf die bepalen of ze er wel of niet uitkomen. Als je daarover mee zult willen beslissen, moet je op dit moment óf de politiek in óf genoeg handtekeningen verzamelen om een punt op de agenda van de 2e kamer-besprekingen te kunnen laten zetten.

Je kan de vraag wel veralgemeniseren: moeten er bindende referenda komen? (Want die zijn er nu nog niet.) Ik ben daar voorstander van, maar liefst op voorwaarde dat stemmers bewijsbaar _enig_ kennis van zaken hebben. Die voorwaarde gaat er bij weinigen in, dus op die voorwaarde zal er ook geen referanda komen.
Hoe je 't echter wendt of keert: ook referenda zullen weer gestroomlijnd moeten worden; je wilt niet dat de losgelaten TBS'ser die op de hoek woont, 20 referenda per dag kan initiëren - om maar iets geks te noemen.

Minder algemeen: moet er een referendum komen voor JSF? ik ben daar niet op tegen, maar wel weer liefst dat alleen mensen die _enig_ verstand van zaken hebben kunnen stemmen (dat je eerst bijv. een paar eenvoudige vragen kan beantwoorden). Verder zal 't een hele heisa worden hoe precies de vraagstelling zou worden. Met dat gepolder hier kan dat eindeloos duren.

Toegevoegd na 11 minuten:
Verder zijn de zes punten die je noemt, trouwens zelden met een simpel ja of nee te beantwoorden (dus ook niet zo eenvoudig in een referendum te stoppen, zodanig dat er een weloverwogen beslissing genomen kan worden). Verder is er nog zoiets als voortschrijdend inzicht, en gewoon ook continue veranderende variabelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dan moet je wel heel veel vertrouwen hebben in de mening (van de meerderheid) van het volk. Wie zegt dat n.a.v. een stemming dan de enige juiste beslissing wordt genomen. Die zekerheid bestaat niet en het volk kan niet ter verantwoording worden geroepen. Dan verkiezingen uitroepen voor de keuze van een nieuw volk? Hihi....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het volk is de baas, dat is immers de letterlijke vertaling van "Democratie" Wat wij beslissen maakt niet uit, het is ons land en wij bepalen wat er gebeurd, of bepaalde mensen het daar nou mee eens zijn of niet. De mening van het volk is het enige wat telt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja wat een oude theorie zeg! Het begrip democratie is mij natuurlijk bekend.
Het volk heeft gesproken bij meerderheid (via een refendum) zal helaas echter ook lang niet altijd de meest begaanbare weg om ONS land in goede banen te kunnen leiden. Je hebt immers (gekozen) wijze leiders nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wimmie heeft gelijk. Vooral de opmerking over de gekozen wijze leiders vind ik goed.
Niet alle mensen hebben overal verstand van. We zijn gewend om dat uit te besteden aan mensen die we vertrouwen, en als blijkt dat ze ons vertrouwen niet meer kunnen hebben, omdat de ontwikkelingen de andere kant op gaan, dan krijgen we nieuwe verkiezingen.
Utrecht
14 jaar geleden
Van een regering en parlement verwachten we dat ze een samenhangend beleid uitzetten.
Als je het volk losse vragen stelt per referendum is de kans groot dat het resultaat onuitvoerbaar wordt.
Een meerderheid zal ongetwijfeld vóór lagere belastingen en gratis medische zorg zijn, maar ga je dan vervolgens het geld halen?....
Bij een bepaald aantal onderwerpen is dit mogelijk.

Wanneer het om onderwerpen gaat zoals de verhoging van de eigen bijdrage in de zorg, zal dit natuurlijk nooit door een referendum komen.

Bij de JSF komen er een paar dingen in de media maar ik denk dat we nog niet eens de helft te horen krijgen. Om zo'n beslissing door het volk te laten maken, heeft dan niet veel zin omdat de achtergrondkennis er niet is. De kosten van het verspreiden van alle informatie kost bakken met geld, aangezien Nederland het geld liever aan IJsland en Griekenland "geeft", denk ik niet dat hier ook een financieel draagvlak voor is.

Op gemeentelijk niveau zou het wel mogelijk zijn, een plaatselijke campagne is makkelijker en kost een stuk minder. De onderwerpen zijn dan bijvoorbeeld of er wel of geen nieuw zwembad moet komen. Ook moet er dan een overgrote meerderheid zijn die akkoord gaat met het referendum (bijvoorbeeld minimaal 67% van alle stemmen).

Misschien moeten we een referendum houden of we wel met referenda beslissingen gaan nemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, daarvoor hebben we nl ' VOLKSvertegenwoordigers' gekozen, en dat zijn de door jou als " hoge heren" bestempelde mensen in Den Haag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou graag een beredenering voor jouw 'neen' willen zien. Het gaat hier om onderwerpen waar onze 'volksvertegenwoordigers' schijnbaar niet kunnen beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beredenering staat achter het woord 'neen'... De 'schijnbaar' in je zin "Het gaat hier om onderwerpen waar onze ‘volksvertegenwoordigers’ schijnbaar niet kunnen beslissen." is nl niet relevant
Alsjeblieft niet !
De meeste van deze onderwerpen hebben zo veel haken en ogen, dat Jan met de pet er maar verrekte weinig kijk op heeft en er dus eigenlijk niks zinnigs over kan zeggen. Trouwens, niet alleen over deze onderwerpen. Iederéén heeft zo zijn eigen belangetjes en zwaartepuntjes, en daarom een gekleurde bril op.

Democratie betekent dan ook niet dat je het volk zélf moet laten regeren (want dat zou een puinhoop zo niet een enorme burgeroorlog worden), maar dat je uit de verschillende partijen mensen kiest waarvan je mag aannemen dat zij zich voor jou in die materie gaan verdiepen, zodat zij voor jou een weloverwogen beslissing kunnen nemen, die past bij jou politieke stijl of stroming.

Het feit dat je denkt dat het zo eenvoudig is dat je in twee dagen kunt beslissen over iets als Uruzgan of JSF en alle daaraan verwante consequenties is het beste bewijs waarom we eigenlijk helemaal niet na hoeven te denken over referenda, zelfs niet over eenvoudige zaken waarvan je verwacht dat bijna iedereen wel min of meer weet waar het over gaat.

De referenda die tot nu toe gehouden zijn, zijn gebruikt door de bevolking om aan te geven dat ze tegen de regering zijn. Grappig genoeg is een groot deel van e bevolking altijd tegen elke regering, dus dat is eigenlijk wat je standaard bij elk referendum kunt verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
δῆμος (dèmos), "volk" en κρατέω (krateo), "heersen, regeren" en betekent dus letterlijk "volksheerschappij". Dit houdt in dat het volk zelf stemt over de wetten. Het gaat nu constant over andere mensen die voor ons moeten beslissen, zogenoemde experts die zich verdiepen in de materie. En dan komen er twee verschillende goed onderbouwde conclusies naar voren, en daar wordt dan vervolgens een hele tijd over gediscussieerd. Slecht geïnformeerde mensen zijn nog steeds mensen, deze mensen hebben al het recht om hun slecht beredeneerde mening te uiten via een referendum. Het volk is de baas, en de regering doet wat het volk wilt, slecht geïnformeerd of niet. Citaat: "De referenda die tot nu toe gehouden zijn, zijn gebruikt door de bevolking om aan te geven dat ze tegen de regering zijn. Grappig genoeg is een groot deel van e bevolking altijd tegen elke regering, dus dat is eigenlijk wat je standaard bij elk referendum kunt verwachten." Waarom zijn mensen tegen de regering? Dat is ook niet voor niets, en dat kan je grappig vinden, maar dat kun je ook als een serieus probleem zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je aanraden eens een poosje lid te worden van een politieke (jongeren?)partij ; dan krijg je een beetje inzicht in wat er in zo ongeveer allemaal bij komt kijken, en waarom het een slecht idee is iets dat groter is dan pakweg een kleine stad rechtstreeks te laten besturen door 'het volk'.
Ligt ook een beetje aan waar je woont natuurlijk ; de buurt waar ik vandaan komt doet je zelfs twijfelen of algemeen stemrecht nog wel een goed idee is of dat daar toch niet een of twee voorwaarden aan verbonden moeten worden. Cru wellicht, maar misschien zitten we ook wel aan het einde van de democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Robin, een punt is dat als je steeds de beste beslissing wilt kunnen nemen, dat je dan ook steeds het best geïnformeerd moet zijn. Als je dat serieus wilt aanpakken, heb je daar een dagtaak aan en kan je dus geen andere taken meer daarnaast doen. En dan ben je dus... juist... een politieker geworden. Het uitgangspunt is dus de vraag of je het accepteerd dat iemand die ergens meer van weet, ook meer recht moet hebben om daarover te beslissen. Als je vindt van niet, en dat ook de domste analfabeet overal over mee moet kunnen beslissen op gelijk niveau, dan heb je gelijk en zouden we ons een slag in de rondte kunnen stemmen met dagelijks vele stemmogelijkheden. Lange termijn-politiek kan je dan trouwens wel vergeten... Mensen zijn vooral korte-termijn denkers. "Waarom zijn mensen tegen de regering?"
Omdat er ontzettend veel mensen zijn die vinden dat ze teveel belasting betalen c.q. dat 't naar de verkeerde zaken gaat. Meestal is dat uit egoïsme - het past niet in hun specifieke financiële straatje. Maar 't geld en met name de grondstoffen (waarmee dat geld gegenereert moet worden) groeien niet aan de bomen (tenminste niet harder dan dat wij ze momenteel aan 't opmaken zijn. In Nederland momenteel 2x zo hard dan dat er bronnen bijkomen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je , mmmm, jij snapt em.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, begrijp me niet verkeerd. Ik weet heel goed dat er een heleboel haken en ogen aan een bindend referendum zitten, maar aangezien de meeste mensen hier tegen het referendum zijn moet ik toch een beetje de andere kant belichten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ De bevolking is helaas niet capabel genoeg over belangrijke onderwerpen een goed besluit te kunnen nemen. Bovendien ben ik bang dat dan de media de daadwerkelijke machthebber zou worden door selectief het nieuws te brengen. Lijkt me geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk gebeurt dat nu al een beetje ; de mediacratie is zeker rondom verkiezingen een feit, en is dat eigenlijk al sinds de uitvinding van de televisie.
Nee.

Toegevoegd na 2 uur:
Nou vooruit dan.

Het volk is niet toegerust nog genegen zich terdege te verdiepen in de complexe onderwerpen waar ervaren politici met elkaar niet uitkomen.

Als we bindende referenda zouden invoeren voor zaken waar onze vrijheid, welvaart en welbevinden van afhangt, dan zou de waan van de dag de gang van zaken bepalen en zouden we overgeleverd zijn aan populisten die de massa ophitsen.

We zouden ook zomaar na vier maanden een radicaal diametraal tegenoverliggend besluit door de strot geduwd kunnen krijgen, immers, ook de massa kan van 'mening' veranderen.

Ik leef in de overtuiging dat niet meningen maar argumenten doorslaggevend zouden moeten zijn. Referenda zijn daar uiterst ongeschikt voor.

(Dit ter bevrediging van de reagenten. Ik had eigenlijk verwacht dat voor iemand die referenda een goed plan vind een simpel 'nee' zou volstaan.)
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je bijdrage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, daar heeft Robinknowsbest wat aan!
rose
14 jaar geleden
Het was een overwogen antwoord. Oordeelt niet, opdat gij niet veroordeeld wordt? (En vooral niet te snel?)
rose
14 jaar geleden
Maar goed, ik heb uitgeweid, heeft R. weer iets te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1
De beste beslissing dient genoemen te worden. Daarvoor hebben we onze beste mensen gekozen. Dat is de beste keus. Dat is democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Een Prins carnaval met de grootste bek zou de massa kunnen gaan bespelen en of "men" dan de beste uitkomst zou krijgen.....

Wij het volk stemmen en stemmen al jaren op partijen die niet al teveel klaar maken.

Dat doen we zelf.

Denk dus eens na voordat je stemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsjeblieft niet. Referenda zijn politiek goed te manipuleren. Mensen die voor de doodstraf zijn krijgen bij een goed gemanipuleerde campagne gelijk. Je zet een populaire zanger in en klaar is Kees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou toch niet graag het "gesundes Volksempfinden" willen loslaten op complexe vraagstukken en/of lange termijnbeslissingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De kans bestaat dat keuzes teveel worden gebaseerd op (vermeend) eigenbelang op korte termijn.